Bizzare Foods ala Suriname

Eten is altijd mijn passie geweest.
Vandaar de ietwat vollere bouw van mijn lichaam. Niet alleen het consumeren van eten is geweldig, maar ook  het zoeken naar de vraag waar de veschillende recepten vandaan komen.
Dat eten en cultuur onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn wordt steeds weer duidelijk zodra ik kennis maak met een nieuw gerecht.  Waarom houden de Koreanen van gefermenteerde kool, ook wel Kimchi genoemd? In het onderstaand filmpje zie je hoe Kimhci wordt gemaakt:

 

Waarom eten de Javanen werkelijk alles van die kip of koe die ze slachten? Het zijn allemaal vragen die beantwoord kunnen worden met de zinsnede “Vroeger had men geen…”. En ondanks de vele ontwikkelingen van dingen die we nu wel hebben die er vroeger niet waren, hebben we eigenlijk nog steeds de zelfde gerechten op ons menu, zij het alleen uit nostalgisch gevoel dat we het consumeren.

Maar Chinezen hebben voor mij de meest fascinerende culinaire uitvindingen. Er is zo’n Chinese hebbe-ding winkel die buitenlands fruit, maar ook rare verpakt uitziende etenswaren in de vitrinekasten hebben liggen. De chinezen halen soms hun schouders op wanneer ik ze vraag: “Omu gi san ye gebruik disi?” Mijn nieuwsgierigheid kent nauwelijks grenzen als het om dit soort producten gaat. Hoe geweldig zou het zijn om deze producten te  onderzoeken?  Toch?
En precies dat gaat gebeuren … ! En u bent daarvan op dit Blog getuige.
Maar ik ga eerst mijn levensverzekering en ziektekostenverzekering in orde maken voordat ik overga tot experimenteren …

Lees hier meer over geschiedenis van Chinese culinaire
Wordt vervolgd..

Leave a Reply

