Gallery

Een Nuchtere Kijk op het Slavernijverleden

‘Een nuchtere man die Dr. Leo Balai.’ Dat was de eerste gedachte  die bij me opkwam toen hij de trainingszaal van Stichting ter Bevordering van de Journalistiek in Suriname binnenstapte en we elkaar spraken toen hij zich voorbereidde voor het college dat hij zou geven voor vierdejaars journalistiekstudenten van de Academie voor Hoger Kunst en Cultuuronderwijs (AHKCO). Het college was onderdeel van een bewustwordings- en deskundigheidsbevorderend trainingsproject. De studenten hadden de opdracht daarover  te publiceren.

Leo BalaiVol interesse luisterde ik naar de lezing over zijn proefschrift  ’Het slavenschip Leusden.’ Ik hing aan zijn lippen, vooral toen hij zei dat we de zaken nuchter moesten bekijken.  Ik vroeg me af hoe je als Surinamer van Creoolse afkomst het slavernijverleden nuchter kunt bekijken, als je weet van de gruwelijkheden die de slaven hebben moeten ondergaan.

Bij Balai’s nuchtere beschrijving over hoe de ‘goederen’ werden behandeld aan boord van het slavenschip liepen de rillingen over mijn rug. Ik popelde om hem te vragen hoe hij zo nuchter kon zijn. Zijn antwoord: ‘om de zaken nuchter te bekijken moet je het vanuit de ogen van de slavenhandelaar bekijken. Het doet je wat, maar het heeft geen zin om al snikkend een boek te schrijven over slavernij.’  Ik begreep hem.

Het nuchter beredeneren van zaken over het slavenschip Leusden was noodzakelijk om het proefschrift te schrijven. ‘Er zijn natuurlijk momenten geweest die je aangrijpen, maar desondanks moest ik verder om het af te maken,’ deelt Balai mede tijdens het college. Ik zat vol bewondering en verbazing te luisteren hoe hij het voor elkaar heeft gekregen om zich in te leven in het gedrag van slavenhandelaren.

Volgens Balai heeft het onderzoek hem ook een andere kijk gegeven op slavernij. ‘Het heeft mij geleerd van een afstand te kijken naar het geheel en er een wetenschappelijk stuk over te schrijven. Ik heb nu een andere kijk op slavernij. De handel in slaven was bijvoorbeeld ook niet rooskleurig voor de bemanning, want ook zij moesten ontberingen ondergaan op zee,’ aldus historicus Leo Balai. Na het college was er gelegenheid voor de studenten vragen te stellen. Balai was openhartig over zijn gevoelens en gedachten die hij had tijdens het onderzoek. Klik hier voor een fragment uit het college.

 

 

Leave a Reply

