Omu Snesi

Merkwaardig iets is mij opgevallen. Ging vanochtend naar de winkel om wat brood te halen voor de ontbijt. Je weet vers brood is altijd lekkerder. Was bij ons vertrouwede buurt chinees die per “toeval” een winkeltje heeft. Een klein jongetje komt binnen wandelen met zn comparantje, pakt een pakje koek en loopt braaf naar omu snesi met zn aankopen. een gesprek tussen die twee volgde:

Omu: “Say de yu no wan wroko gi mi?”
jongen: “ mi no wroko gi yu, mi brada wroko gi yu.”
omu: “ pe yu brada de?”
jongen: “ mi no sabi a sribi ete.”

Na dit gesprek schoot mij in eens te binnen, is ons land gedoemd? Wat gebeurt er als ons land uit drie kwart van dit soort typen bestaan? Of is het al zo als ik moet kijken naar de vele ambtenaren die ons overheid huist? Ik vind het grapppig dat wij surinamers constant klagen over de economische situatie, en over huisvesting en bla bla bla, maar we kunnen niet eens verschijnen aan het werk voor een simpele job bij omu snesi op de hoek. We steunen compleet op een overheid die overwoekerd is door corruptie. Tja dan zijn we even ver van huis om onze financiele situatie op te lossen of zie ik het niet goed?? Nou ja dan maar een broodje ei bakken….

Leave a Reply

